Stappenplan verkoop.
Stappen bij het succesvol verkopen van uw woning
Wilt u uw woning verkopen? In dit stappenplan leest u wat u allemaal kunt verwachten tijdens het verkoopproces en wat de Kettner-makelaar doet om u te ondersteunen.
Stap 1: Vraagprijs bepalen
Een passende prijs voor uw woning is belangrijk. Als de vraagprijs te hoog is, kan het jaren duren voor uw huis verkocht is. Bij een te lage prijs is de kans groot dat u uw woning snel kwijt bent, maar kunt u met een onnodige restschuld blijven zitten.
Onze verkoopmakelaar gebruikt verschillende aspecten om een realistische vraagprijs voor uw woning te berekenen. Zo wordt er onder andere gekeken naar de ligging van uw woning, de grootte, de technische staat, maar ook naar servicekosten, gemeentelijke belastingen en eventuele erfpacht voorwaarden. Niet alleen wordt er naar de waarde van uw woning gekeken, maar ook naar de huizen in de buurt. Voor welke prijs staan deze te koop en zijn ze recent verkocht? Hoe lang duurt het gemiddeld voor een huis in uw buurt wordt verkocht en hoe vaak wordt de vraagprijs betaald?
Dankzij de jarenlange ervaring en kennis van een Kettner-verkoopmakelaar, weet u zeker dat de vraagprijs reëel is.
Stap 2: Een verkoopplan opstellen
Het is belangrijk om een goed publiciteitsplan te hebben voor uw woning, want hoe mooi uw woning ook is en hoe reëel de vraagprijs ook, het verkoopt zich niet vanzelf.
Samen met u ontwikkelen we een persoonlijk plan van aanpak om uw woning onder de aandacht te brengen. Uw woning wordt geadverteerd in diverse media, van papieren woninggids tot social media. Wij zorgen ervoor dat uw woning goed onder de aandacht komt bij potentiële kopers en zal u tevens adviseren wat u zelf kunt doen om de verkoop van uw woning te bespoedigen.
Naast een gewone standaardvermelding wordt de woning op een extra bijzondere en opvallende wijze op funda.nl geplaatst. Aanvullende onderdelen uit een succesvol verkoopplan kunnen zijn:
Professionele foto’s
2- en 3-dimensionale plattegronden
Virtuele tour
Full colour drukwerk brochure
Videofilm
Beste vindbaarheid en hoge ranking
Ook plaatsing op jaap.nl, pararius.nl, rvm.nl en kettner.nl
Social Media: Facebook en Instagram
Beoordelingen van klanten die u voor gingen
Stap 3: De woning verkoopgereed maken
Het verkoopgereed maken van een woning gaat verder dan snel stofzuigen voordat er kijkers komen. Potentiële kopers moeten direct het gevoel krijgen dat uw huis een prettige plek is om te wonen. Zorg er daarom voor dat uw woning er netjes uit ziet. Verhelp kleine mankementen, zoals een lekkende kraan, een loszittende deurstrip of een barst in een kozijn. Vergeet ook niet naar de tuin te kijken, een verzorgde tuin draagt bij aan een positieve eerste indruk.
Onze makelaars kunnen u helpen bij eventuele verkoopstyling. Soms kan het witten van een muur en het verplaatsen of vervangen van meubels een wereld van verschil maken. Bij verkoopstyling wordt gekeken hoe uw huis, tuin of balkon zo gestyled kunnen worden, dat alle sterke punten optimaal tot hun recht komen. Door de sterke punten zo te benadrukken, is de kans groter dat potentiële kopers direct doorhebben hoe geschikt uw woning is.
Stap 4: De bezichtiging
Onze verkoopmakelaar coördineert en begeleidt de bezichtigingen. In overleg wordt een tijdstip vastgesteld. Zelf mag u niet bij een bezichtiging aanwezig zijn, kijkers moeten namelijk het gevoel van vrijheid hebben om vragen over uw woning te stellen. Bovendien durven kijkers meer kritisch te zijn over uw woning en brengen ze eventuele onduidelijkheden naar voren.
Het is belangrijk te achterhalen wat een koper interesseert in uw woning en waar aanvullende vragen liggen. Deze informatie is belangrijk voor het bepalen van de strategie in de vervolgfase. Uiteraard is dit ook belangrijk voor de latere onderhandelingen. Onze makelaars brengen altijd verslag uit over de bezichtiging van uw woning.
Stap 5: De onderhandelingen
Voor een goede begeleiding tijdens de onderhandelingen kunt u vertrouwen op onze verkoopmakelaar. Dankzij onze jarenlange ervaring in het begeleiden van het verkopen van een woning kan onze verkoopmakelaar de emotie uit dit proces halen, zodat we tot een optimale overeenkomst komen. Voor u wellicht een spannende stap, voor onze makelaars een handeling die we keer op keer zakelijk en efficiënt aanpakken.
Naast het opstellen van de verkoopvoorwaarden maakt de makelaar samen met u en de koper afspraken over de datum van de oplevering en eventuele zaken die achterblijven in uw woning.
Een Kettner makelaar is in tegenstelling tot veel andere makelaars altijd een Register Makelaar /Taxateur (RM/RMT).
Stap 6: De ondertekening van de koopakte
Wanneer de onderhandelingen succesvol zijn afgerond, wordt de koopovereenkomst opgesteld. Hierin worden alle gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd. Om misverstanden te voorkomen, is het belangrijk dat u deze akte goed doorleest, zodat u precies weet wat uw rechten en plichten zijn. Bij eventuele onduidelijkheden geeft onze verkoopmakelaar uiteraard uitleg. Zet uw handtekening pas wanneer alles duidelijk is, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
Wanneer alle handtekeningen zijn gezet, is de koopovereenkomst van uw woning gesloten. De koper ontvangt een afschrift van de akte. Vanaf dit moment heeft de koper nog drie dagen wettelijke bedenktijd, waarin hij alsnog van de koop van uw woning af kan zien. Dit kan op basis van de vastgelegde ontbindende voorwaarden.
Stap 7: Naar de notaris
Alle documenten en relevante stukken gaan samen met een kopie van uw identiteitsbewijs naar de notaris. Een aantal dagen voor de oplevering, krijgt u van de notaris een concept van de leveringsakte en een nota van afrekening. Wederom geldt hier voor u dat u samen met onze makelaar deze documenten goed moet doorlezen. Daarnaast moet u er rekening mee houden dat de koper het recht heeft om de woning nogmaals te inspecteren voordat de woning wordt opgeleverd.
Zodra u de documenten bij de notaris heeft ondertekend, bent u officieel geen eigenaar meer van de woning.
De notaris zorgt voor de afrekening van de zakelijke lasten, die achterblijven na de verkoop van uw woning. Hierbij moet u denken aan onroerendezaakbelasting en waterschapslasten. Daarnaast regelt de notaris de aflossing van uw eventuele nog lopende hypotheek. Het saldo dat overblijft wordt op uw rekening overgeschreven. Dit gebeurt meestal één werkdag na de oplevering van uw verkochte woning.
Waarom Kettner?
Een Kettner-verkoopmakelaar is onafhankelijk en streeft samen met u uw doelen na. Onze ruim 40 jarige staat van dienst, bewezen kunde en voelbare betrokkenheid geven u het vertrouwen voor het maken van de juiste keuzes bij de verkoop van uw woning in Rotterdam.
Onze beëdigde makelaars handelen doeltreffend en vakkundig. De complete begeleiding staat garant voor hoge kwaliteit en een realistisch advies. We hebben een groot netwerk, weten wat er speelt in Rotterdam en omgeving en zijn op de hoogte van de vakinhoudelijke trends. Bezichtigingen worden uitsluitend begeleid door gediplomeerde en gecertificeerde makelaars.
Voor een deskundige opname van uw woning nemen wij uitvoerig de tijd. Naast een gewone standaard vermelding wordt uw woning op een extra bijzondere en opvallende wijze op funda.nl geplaatst.
Heeft u vragen of interesse in een verkoopmakelaar? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 010 45 26 555 of [email protected]